Linkse oppositie komt met sociaal alternatief

13 juli 2017

Linkse oppositie komt met sociaal alternatief

Ruim 15 miljoen euro wil het college bezuinigen op zorg, welzijn, cultuur en armoedebeleid. De SP, PvdA, GroenLinks en EnschedeAnders zijn het hier niet mee eens en komen met betere voorstellen.

Vorig jaar leek het lek boven. Na 7 jaren van bezuinigingen was het niet meer nodig om te snijden in de gemeentebegroting. Dit jaar is er echter weer een groot tekort doordat het rijk verder heeft bezuinigd op het gemeentebudget en eerder ingeboekte bezuinigingen niet zijn gehaald. Daarnaast wilt het college nog eens 5 miljoen per jaar extra investeren in de economie, vooral door teams aan te stellen en mensen in dienst te nemen die zich bezig houden met hightech en werken in Duitsland.

Om het tekort op te lossen wordt het mes gezet in de bestrijding van armoede onder kinderen, wijkbudgetten en zorg. Vooral bij de jeugdzorg wordt zwaar bezuinigd terwijl er nog een analyse gemaakt moet worden waarom er nu meer uitgeven wordt dan eerder begroot.

De economische voorstellen van het college worden niet of nauwelijks onderbouwd. Er wordt geen verwacht resultaat gegeven. Daarnaast is er veel overlap tussen deze voorstellen en beleid dat al wordt uitgevoerd. De SP vindt samen met de andere indieners dat er focus moet worden aangebracht in het economisch beleid en dat we niet tien clubjes onafhankelijk van elkaar hetzelfde moeten laten doen.

De linkse oppositiepartijen vinden dat het socialer moet en laten zien dat het ook anders kan. Door zorg, armoedebeleid en welzijn te ontzien zijn geen draconische maatregelen nodig. Zo kan de gemeente op een goede doordachte manier werken aan het beter en efficiënter maken van de zorg zodat deze beter in plaats van slechter wordt voor zowel de zorgvrager als de zorgverlener.

De gemeente mag geen begrotingstekort hebben dus elke bezuiniging die wordt geschrapt moet vervangen worden door een andere bezuiniging. Wij kiezen er voor om minder extra geld voor de economische agenda beschikbaar te stellen. Daarnaast bezuinigen we 1% op het gemeentelijke apparaat, 3% op subsidies en 10% op infrastructuur. Dit levert genoeg op om ook de wijkbudgetten grotendeels te ontzien (geen bezuiniging van 300.000 euro maar van “slechts” 100.000), om de kerstpakketten voor de DCW in stand te houden en om structureel geld vrij te maken voor het LHBTI-beleid.

Een aantal voorstellen van het college steunen we wel. Zo komt er meer geld voor cultuurhistorie, het maaien van gras en is er ook voor volgend jaar budget voor de groene leges.
Maandag 17 juli wordt het voorstel besproken in de gemeenteraad. Elke raadslid kan dan laten zien of hij/zij voor de onzekerheid van de collegepartijen kiest of voor de zekerheid die de oppositie biedt.