SP pakt door

25 maart 2018

SP pakt door

Foto: Paulien Wilkinson

De uitspraak “als je geknipt wordt, moet je stil zitten” wordt vaak gebruikt door politieke partijen die een verkiezingsnederlaag lijden. Maar de SP is geen partij van mensen die stil willen zitten. Na één dag van lokale rouw zijn fractie en bestuur dan ook weer aan de slag. De strijd voor een beter en socialer Enschede zetten wij voort, in de coalitie als het kan, in de oppositie als het moet.

Het eerste zetelverlies van de SP sinds 2006, is in Enschede hard aangekomen. De winst van twee zetels die we vier jaar geleden hebben behaald, zijn we nu weer kwijt. Enschede volgt daarmee de landelijke trend. Alle landelijke winnaars winnen in Enschede, alle verliezers verliezen. Ook de winst van lokale partijen past in het landelijke plaatje. Dit is echter geen excuus. Op plekken waar de SP haar meerwaarde heeft getoond zoals in Heerlen, Oss en Pekela zijn ze ook beloond. In Enschede hebben wij de laatste jaren te weinig het verschil gemaakt. Dat zal ons de komende vier jaar niet opnieuw gebeuren.

Het zetelverlies betekent niet automatisch dat wij in de oppositiebankjes willen zitten. Een centrum-linkse coalitie met Burgerbelangen, D66, PvdA, GroenLinks en de SP is een mogelijkheid. Het college zal dan werk moeten maken van het opknappen en duurzamer maken van huizen, het verbeteren van de zorg en het verminderen van de armoede. Maar ook de werkgelegenheid en veiligheid in de buurten verdienen veel aandacht. Werk aan de winkel dus.