SP vindt dat FC Twente zelf de broek op moet houden

23 juli 2018

SP vindt dat FC Twente zelf de broek op moet houden

FC Twente verkeert financieel in zwaar weer. De voetbalclub vraagt de gemeente Enschede een extra financiële garantstelling. Het is niet de eerste keer dat Twente bij de gemeente aanklopt. In 2017 deed de club de laatste keer een beroep op de gemeente. Het ging om een financiële garantstelling van 8,4 miljoen euro. De SP heeft tegen die garantstelling gestemd omdat de partij vindt dat professionele clubs onafhankelijk moeten zijn van gemeenschapsgeld. Nu vraagt FC Twente om nog een keer een garantstelling, nu van 7 miljoen euro. Het College stelt de Raad voor om alleen opschorting van twee jaar te verlenen van de betaling van rente, aflossing en risicopremie van de betaling. De SP vindt dat profclubs zelf de broek op moeten houden. Met moeite kan de partij een voorstel van maximaal één jaar opschorting steunen.

De SP vindt dat professionele clubs zich moeten redden zonder gemeenschapsgeld. De SP wilde het voorstel in het openbaar bespreken in de Gemeenteraad. Andere partijen dacht daar anders over en we moeten het nu doen met het indienen van een zienswijze.

De zienswijze is gebaseerd op de volgende visie:

• De SP vindt dat professionele clubs onafhankelijk moeten zijn van gemeenschapsgeld
  • De SP vindt de gemeente zich niet moet mengen in het management van private partijen
  • De SP vindt dat slecht management niet beloond mag worden.
  • Dinsdag 24 juli bespreekt het College de zienswijzen van de verschillende partijen en besluit over vervolgstappen. In september wordt de situatie rond FC Twente weer in de Raad besproken.

Hieronder vindt u de complete SP-zienswijze op het voorgenomen Collegebesluit.