De SP wil voldoende, veilige speelruimte voor kinderen

13 september 2018

De SP wil voldoende, veilige speelruimte voor kinderen

De SP vindt het belangrijk dat kinderen voldoende en veilige speelruimte hebben. in Enschede zijn 18 speeltuinen. Die vallen onder verantwoordelijkheid van de Stichting Enschedese Speeltuinen(SES). In de wijk Stroinkslanden is geen speeltuin maar er zijn over het algemeen veel kleinere plekken waar kinderen kunnen spelen. Goed omdat ze in de buitenlucht zijn, beweging goed is voor hun ontwikkeling en kinderen leren er rekening met elkaar te houden en ze leren nieuwe vriendjes kennen.

Geen echte speeltuin maar wel een belangrijke speelplek is rond het Smileyveld dat op de hoek van de Knalhutteweg en Het Stroink ligt. Een grote ruimte met veel mogelijkheden. Helaas verloederen het veld en de speeltoestellen. Dat is de SP een doorn in het oog. Een groep actieve vrijwilligers, tevens bewoners is dagelijks te vinden op het veld. Er is daar of in de omgeving geen plek waar kinderen en de vrijwilligers met slecht weer terecht kunnen voor activiteiten. Er zijn ook geen sportverenigingen is de buurt waar zij terecht kunnen.

De SP vindt dat het Smileyveld een belangrijke functie in de wijk heeft dat de plek moet voldoen aan de criteria van een veilige speelplek. In de eerstvolgende stadsdeelcommissie zal SP raadslid Annelies Futselaar aan wethouder Arjan Kampman vragen of het College het daar mee eens is. Ook wil de SP weten of de wethouder bereid is met de vrijwilligers die betrokken zijn bij het Smileyveld in gesprek te gaan om te inventariseren wat nodig is om van het Smileyveld een veilige, kindvriendelijke plek te maken.