SP TEGEN AFSCHAFFING GRATIS OV OUDERE MINIMA

9 oktober 2018

SP TEGEN AFSCHAFFING GRATIS OV OUDERE MINIMA

Maandag 8 oktober heeft de meederheid van de gemeenteraad besloten de gratis 65+ buskaart voor de oudere minima af te schaffen. Alle coalitiepartijen in Enschede waren voor afschaffing van deze regeling. Sinds 2015 konden ouderen met een inkomen tot 125% van het minimum inkomen een buskaart aanvragen waarmee zij gratis kunnen reizen in Enschede en Hengelo.

De SP is tegen het afschaffen van de gratis buskaart voor 65+, omdat hierdoor vele ouderen zullen worden beperkt in hun mobiliteit. De oudere minima hebben straks niet meer de mogelijkheid zelfstandig op (familie)bezoek te gaan, boodschappen te doen op de markt, of een ander uitstapje te maken en kunnen hierdoor in een isolement geraken. SP-raadslid Piet van Ek zegt hierover: 'Het College heeft zelf aangegeven dat het bevorderen van de sociale mobiliteit het doel van de gratis ov65+ buskaart was en geeft dus indirect toe deze een mokerslag toe te brengen. Het is bovendien van de zotte dat het College dit raadsvoorstel indient in de week van de eenzaamheid en de betrokken inwoners met de neus achter de geraniums duwt, in alle eenzaamheid.'

Het College geeft aan dat de vrije buskaartjes voor 65+ geen prioriteit hebben. Wel wordt prioriteit gegeven aan ondernemers op het meubelplein en in de binnenstad met extra koopzondagen. Deze extra koopzondagen zullen per jaar zeker 125.000 euro extra gaan kosten aan onder andere meer inzet van boa’s. Ook pompt dit college vele miljoenen in het prestige object de Kop van de Boulevard, terwijl het afschaffen van de gratis buskaart voor oudere minima slechts 250.000 euro op jaarbasis oplevert.

Het zal duidelijk zijn dat de SP in Enschede volmondig tegen dit voorstel heeft gestemd.