SP motie bewindvoering unaniem aangenomen

13 november 2018

SP motie bewindvoering unaniem aangenomen

Foto: SP

Tijdens de bespreking van de gemeentelijke begroting 2019 heeft de SP een motie ingediend over bewindvoering, die unaniem is aangenomen.

SP-raadslid Annelies Futselaar: "Onder bewind staan maakt de persoon in kwestie afhankelijk en brengt ook niet zelden schaamte met zich mee. De SP vindt dat zo'n situatie niet langer mag duren dan strikt noodzakelijk is. Hoe sneller mensen uit die moeilijke omstandigheden komen en hun eigen zaken weer kunnen beheren, hoe beter dat voor die personen en hun omgeving is."

In 2017 stegen in Enschede de kosten van bewindvoering door externe commerciële partijen, voor mensen die niet zelf hun eigen financiën kunnen beheren, van 109.008 euro in 2008 naar 2.027.276 euro. De SP is van mening dat als de gemeente zelf het beschermingsbewind uit gaat voeren de kwaliteit verbetert zodat het traject voor de cliënt minder lang duurt, waardoor er uiteindelijk op de uitgaven bijzondere bijstand kan worden bespaard.