FC Twente zet voor; College kopt in!

10 april 2019

FC Twente zet voor; College kopt in!

Foto: Paulien Wilkinson

Wie niet sterk is moet slim zijn. Dat moeten bestuurders van FC Twente hebben gedacht toen duidelijk werd dat FC Twente zou omvallen. Het overleg begon. Om een lang verhaal kort te maken; na veel onderhandelingen lag er 1 april een voorstel. Een openbare vergadering waar de 13 fracties hun mening erover konden geven. Op 8 april moest definitief het besluit genomen worden. De bal is rond zou je denken. Maar het bleek anders. De coalitiepartijen stonden als een blok achter het College. De kaarten waren geschud. “Niets doen is geen optie”. Wat hebben we dat vaak gehoord. Niet alleen dit jaar, maar ook de afgelopen jaren. In 2015 heeft de SP tegen eenzelfde voorstel gestemd. Precies om de situatie die nu is ontstaan te voorkomen. Maar weer trekt Enschede de portemonnee om een faillissement te voorkomen. Het wachten is op het volgende moment. Ik heb niemand meer horen zeggen dat dit de laatste keer is.

In 2018 trok FC Twente voor het laatst aan de bel bij de gemeente Enschede. Er werd om uitstel van aflossing en Twente gevraagd en gekregen van het College. Ook in 2015 had FC Twente de gemeente nodig om te overleven. Ook toen vond de SP de risico’s voor de gemeente te groot. Het gaat tenslotte om gemeenschapsgeld waarmee geïnvesteerd wordt in een voetbalbedrijf met dik betaalde werknemers. Een bedrijf dat los hoort te staan van de gemeente. Een bedrijf dat net als andere bedrijven de eigen broek op moet houden.

En helaas, de voorspelling van de SP is uitgekomen. Weer kwam FC Twente de hand ophouden. En weer kreeg de club het College en de coalitiepartijen op de knieën. En weer werd de Raad voor het blok gezet. Want het besluit moest echt snel genomen worden. En Twente’s wil lijkt wet bij het College. Een gemeentebestuur dat deze raadsperiode een coalitie achter zich heeft staan dat als altijd naar buiten toe een zeer eensgezinde indruk maakt.

Met een paar aanpassingen is het voorstel met glans door de Raad gekomen. Wat dit betekent? Een kwijtschelding van 5 miljoen, een achtergestelde lening van 9 miljoen die uiteindelijk over 30 jaar terugbetaald moet zijn. Bij een faillissement gaat de gemeente Enschede voor zo’n 30 miljoen euro de boot in. Tenzij we natuurlijk weer de knip trekken. Maar de SP heeft zo haar principes; een ervan is dat je met met gemeenschapsgeld niet gokt! In 2015 niet,in 2018 niet, in 2019 niet en bij een volgend dreigend faillissement ook niet!

Net als iedereen wensen we onze club heel veel succes! De SP draagt de voetbalclub FC Twente een warm hart toe! Wij hopen op promotie naar de eredivisie dit seizoen voor zowel de gemeente Enschede als FC Twente en alle fans!

Piet van Ek
p.vanek@enschede.nl