SP stelt vragen over uitlenen van zorggeld

13 mei 2019

SP stelt vragen over uitlenen van zorggeld

Foto: Eva

De fractie van de SP is verbijsterd over het bericht dat zorginstellingen mogelijk geld uitlenen aan familie voor onroerend goed. De SP vindt dat geld voor zorg ook besteed moet worden aan zorg. De SP fractie vraagt zich af of het geld voor zorg inderdaad altijd op de juiste plek terecht komt. Als de informatie klopt wordt er gespeculeerd in onroerend goed met geld bestemd voor zorg.

De SP heeft de volgende vragen:

1.    Is het College ervan op de hoogte dat zorgorganisaties geld mogen uitlenen met het doel te investeren in onroerend goed?
2.    Zo ja, wat zijn redenen in te stemmen met aanbestedingsvoorwaarden die dit mogelijk maken? Zo nee, hoe kan het gebeuren dat het College hiervan niet op de hoogte was?
3.    Vindt het College het verantwoord dat zorggeld besteed wordt aan aankoop van onroerend goed? Zo ja, graag een onderbouwd antwoord. Zo nee, graag een onderbouwd antwoord.
4.    Is het College voornemens de mogelijkheid dat zorggeld besteed wordt aan investeringen in onroerend goed te voorkomen? Zo ja, welke mogelijkheden ziet het College daarvoor? Zo nee, waarom niet? Graag een onderbouwd antwoord.