SP voorstel indicatie in tijd hulp bij huishouden voorlopig uitgevoerd

15 mei 2019

SP voorstel indicatie in tijd hulp bij huishouden voorlopig uitgevoerd

Foto: Eva

De SP wil een eerlijke toekenning van Hulp bij het Huishouden. Een motie moest maandag daarom zorgen voor een indicatie in tijd. Een rechterlijke uitspraak dat dit de enige rechtvaardige manier is van het toekennen van een beschikking, was de basis van het voorstel.

Na een stevige discussie in de Raad over het toekennen van Hulp in uren, leek een SP motie het niet te gaan halen. Vooral de coalitiepartijen D66, VVD en PvdA hadden maling aan een rechterlijke uitspraak en stelden veel suggestieve vragen. Ook de wethouder leek geen oor te hebben naar een rechtvaardige behandeling van onze bewoners. De SP en mede indiener EnschedeAnders.nl hadden heel wat overredingskracht nodig.
Tot de burgemeester onverwacht zei dat de gemeente zich moet houden aan uitspraken van de rechter. Daar was verder geen discussie over mogelijk! En daarmee was de discussie ook ongeveer gesloten op een enkele stuiptrekking van D66 na.

Het vervolg
De motie heeft de SP voorlopig aangehouden maar hij wordt tot nader orde wel uitgevoerd. Alle bewoners van Enschede die Hulp bij het Huishouden nodig hebben krijgen vanaf dinsdag 14 mei een beschikking in uren. Over drie weken staat de WMO op de raadsagenda. Dan zal de eerlijke toekenning van hulp weer besproken worden. Maar met de uitdrukkelijke overtuiging van burgemeester Onno van Veldhuizen dat de uitspraak van de rechter boven de wens van de Raad en zelfs de minister staat moet dat goed komen.