SP en CDA willen één loket voor gedupeerden belastingaffaire

16 juli 2020

SP en CDA willen één loket voor gedupeerden belastingaffaire

Foto: SP / SP.nl

Nu de omvang van de fouten die de belastingdienst heeft gemaakt door het beschuldigen van ouders van fraude met toeslagen steeds duidelijker wordt, willen de fracties van de SP en het CDA dat gezinnen zo snel mogelijk geholpen worden.

De gemeente moet actief op zoek naar gedupeerden vinden Annelies Futselaar (SP) en Ayfer Koc (CDA). Gedupeerde ouders moeten zo snel mogelijk geholpen worden door een en dezelfde persoon waar zij vertrouwen in hebben. In een motie roepen zij samen het College op dit te regelen.

Vele duizenden gezinnen zijn het slachtoffer geworden van de toeslagenaffaire van de belastingdienst. Zeker tien jaar hebben ambtenaren ouders beschuldigd van fraude met het aanvragen van toeslagen. De gevolgen als huisuitzetting van hun kinderen, diepe armoede, ontslag en dakloosheid hebben grote gevolgen voor hun psychische gesteldheid. Vooral op kinderen kunnen de spanningen langdurig van invloed zijn op zowel hun psychische als fysieke gezondheid. Omdat uit antwoord op vragen van de SP bleek dat slechts één getroffen gezin bij de gemeente bekend is, willen de raadsleden dat de gemeente actief op zoek gaat naar getroffen gezinnen. Dit om te voorkomen dat gezinnen niet de hulp krijgen die nodig is. De fracties van de SP en het CDA denken aan het openen van een loket waar ouders steeds te maken krijgen met dezelfde, vertrouwde hulpverlener. ‘Gezinnen die volledig buiten hun schuld de dupe zijn geworden van grove fouten van de overheid moeten zo goed en snel mogelijk geholpen worden” vinden Futselaar en Koc, “iedere dag van uitzichtloosheid en ellende is er een teveel en de gemeente kan de hulp en ondersteuning bieden om erger te voorkomen”.