Voorlopig geen uitzetting zussen.

31 augustus 2021

Voorlopig geen uitzetting zussen.

De twee zussen van wie de moeder is overleden, mogen voorlopig in de woning blijven waar ze samen met haar woonden. Uithuisplaatsing op korte termijn waarvan sprake was, is hiermee voorkomen. Dat was het doel van de motie die op initiatief van de SP raadsbreed is aangenomen op 15 december 2020; geen directe huisuitzetting na overlijden van een ouder, geliefde of voor wie iemand mantelzorger was. SP fractielid Annelies Futselaar is voorlopig tevreden over het resultaat van de oproep van haar en van Margriet Visser van EA, naar wethouder Jeroen Diepenmaat, gehoor te geven aan de opdracht van de motie om met de corporatie in gesprek te gaan .

De SP fractie is voorlopig tevreden met de brief waarin wethouder Diepenmaat vertelt dat hij met corporatie Ons Huis in gesprek is gegaan. Zijn verzoek de uitzetting voorlopig uit te stellen is ingewilligd door de corporatie. Dat was het resultaat van het gesprek over de uitvoering van de motie die oproept bewoners die achterblijven door overlijden van een ouder of geliefde of iemand van wie zij mantelzorger zijn niet te snel uit de woning te zetten.

Om situaties als deze in de toekomst te voorkomen gaat corporatie Ons Huis een maatwerkprocedure uitwerken. Deze wordt onderdeel van de prestatieafspraken tussen de corporatie en het College.

De SP is benieuwd met welke maatwerkprocedure Ons Huis komt.

Natuurlijk keurt de SP de vernielingen en brandstichting rond het kantoor van Ons Huis af. Met dit soort acties bereik je niets. Zij zullen niet bijdragen aan een goede afronding van de situatie van bewoners die te maken hebben met de gevolgen van een verdrietige gebeurtenis. En dat is precies wat de gehele gemeenteraad van Enschede met de motie in goed overleg wèl wil bereiken.

Annelies Futselaar.