Coronapas

20 september 2021

Coronapas

Beste leden,

Vandaag vertelde een van onze leden mij dat zij haar  lidmaatschap heeft opgezegd omdat de SP voor de coronapas zou hebben gestemd. Natuurlijk schrok ik daarvan. Daarom ben ik op zoek gegaan waar deze informatie vandaan kon komen.

Vorige week heeft de PVV een motie ingediend tegen de invoering van een Corona pas. De SP heeft voor deze motie, dus tegen de invoering van de pas gestemd. Misschien is hier ook  verwarring ontstaan. De stemming was diep in de nacht en ik kan me voorstellen dat weinigen dat hebben gezien.

Onderstaand bericht heeft SP woordvoerder Maarten Hijink op Facebook gezet:

SP: coronapas geen goed middel om ongevaccineerden te overtuigen van prik

In het coronadebat in de Tweede Kamer stelt de SP dat coronatoegangsbewijzen "verschrikkelijk veel geld kosten", terwijl het systeem "zo lek is als een mandje". Kamerlid Hijink wijst op de "piek van jewelste" toen eind juni de horeca weer open ging met coronatoegangsbewijzen. De SP is dus tegen het invoeren van de coronapas in onder meer de horeca, bioscopen theaters, zoals het kabinet dat voor zich ziet.

Hijink stelt verder dat de coronapas geen goed middel is om ongevaccineerden te overtuigen om toch een prik te halen, wat volgens het kabinet "een neveneffect" kan zijn van de inzet van de CoronacheckApp. "Ga de wijken in, spreek met mensen", zegt Hijink. "Wij denken dat er op die manier meer beweging komt dan met een coronapas."

Voor wie de stemming wil terugkijken nog een link:  https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=C7tbsX2KQxA

Annelies Futselaar