Nederland komt in woningopstand!

18 oktober 2021

Nederland komt in woningopstand!

Foto: SP

Tientallen jaren hebben de kabinetten Kok, Balkenende en Rutte de woningbouw geprivatiseerd en uitgekleed. Eerst werd de volkshuisvesting geliberaliseerd door Heerema (CDA). Vervolgens kwam de verhuurdersheffing door minister Blok (VVD). En voor de private huizenbezitters werd het gemakkelijk om te lenen om een huis te kopen. Met als gevolg een op slot zittende huizenmarkt met torenhoge huren en huizenprijzen. De woede onder de Nederlanders over de crisis op de huizenmarkt (het woord alleen al) is groot.

Eind september was de eerste woningopstand in Amsterdam. Afgelopen zondag, 17 oktober, volgde Rotterdam. Vanuit Twente reisde een delegatie naar Rotterdam om dit protest te ondersteunen. Wij maakten daarbij een omweg naar Zoetermeer waar de bewoners van de Hengelose wijk het Swafert handtekeningen in de bus deden bij hun huisbaas omdat die niet luistert naar hun klachten en vragen.

Daarna zijn wij doorgereisd naar onze bestemming. In het Afrikaanderpark was voorafgaand aan de demonstratie een manifestatie met diverse sprekers. Duidelijk was hun hartekreet: huisvesting is geen markt, huizen zijn voor mensen niet voor de winst, wonen is een recht. Wordt volgende maand vervolgd in Utrecht. Nederland staat op tegen dit onrecht!