Voorlopig geen nieuw zwembad voor Enschede door financieel wanbeleid en vakantievierende raadsleden

18 mei 2023

De gemeente is er om zorg te dragen voor wat van ons allemaal is. Een fijn en betaalbaar zwembad hoort daar bij als het aan SP Enschede ligt. Maar als het aan de collegepartijen ligt dan komt daar voorlopig niks van terecht.

Degenen onder ons die in Enschede zijn opgegroeid kunnen zich waarschijnlijk de zwemles nog goed herinneren, bijvoorbeeld in het Slagman, De Brug of het oude Diekman. Onverwarmde zwembaden die met de komst van het Aquadrome werden vervangen door een prachtig subtropisch zwemparadijs. Veel inwoners van Enschede en ook mensen van buiten de gemeente hebben hiervan kunnen genieten de afgelopen 25 jaar.

De gemeente weet al 25 jaar dat er een moment komt dat het zwembad gerenoveerd moet worden of er een geheel nieuw zwembad gebouwd moet worden. Regeren is vooruit zien, laten we maar zeggen. Laat dit nu net zijn waar de SP Enschede al jaren op hamert, onder aanvoering van fractievoorzitter Piet van Ek. Want afgelopen maandag was het voorstel voor een nieuw zwembad aan de orde in de gemeenteraad.

Wethouder Niels van der Berg van Burger Belangen Enschede liet weten niet 18 miljoen, maar 30 miljoen te willen uitgeven voor een zwembad zonder echte speelvoorziening zoals een glijbaan. Daar bovenop was het geheel onduidelijk hoe dit enorme bedrag betaald zou moeten worden. Te gek voor woorden natuurlijk. Vooral ook omdat de SP Enschede al regelmatig heeft aangegeven: ga in overleg met de mensen in Enschede over hoe het zwembad eruit moet zien én kijk naar voorbeelden in Haaksbergen en Emmen waar betaalbare en duurzame zwembaden worden gemaakt mét recreatievoorziening. SP Enschede staat voor de mensen in Enschede én voor degelijk financieel beleid.

Maar niets van dat alles was terug te zien en te horen vanuit de gemeente afgelopen maandag in de raadszaal. Daar bovenop waren ook nog eens drie raadsleden op vakantie, nota bene van de partij van de wethouder zelf. Voor SP Enschede des te meer reden om dit zwakke plan van de wethouder af te schieten én de motie van afkeuring tegen deze zwalkende wethouder te steunen. Deze afkeuring is natuurlijk ook gericht op de raadsleden van BBE die op vakantie waarschijnlijk wél in het zwembad liggen, terwijl de mensen in Enschede kunnen fluiten naar een goed en betaalbaar zwembad.

SP Enschede, met Piet van Ek en Carma Woltjer voorop, staat voor de inwoners van Enschede, voor degelijk financieel beleid en blijft zich inzetten voor een goed en betaalbaar zwembad voor iedereen in Enschede en omgeving.