Enschede in actie tegen luchthaven Twente

6 december 2006

Enschede in actie tegen luchthaven Twente

Op maandag 11 december stemt de Enschedese gemeenteraad over herontwikkeling van het luchthavengebied met als belangrijk onderdeel de uitbreiding van de burgerluchtvaart. De SP-Enschede en omliggende afdelingen zijn tegen een burgerluchthaven, omdat een vliegveld veel geluidsoverlast en milieuproblemen veroorzaakt. De SP roept iedereen op voorafgaand aan de vergadering tussen 18 en 19 uur hiertegen te protesteren voor het Stadhuis in Enschede.

Tegen de luchthaven!

Kom in actie!

Maandag 11 december vanaf 18.00 uur

Ei van Ko

Nadat eind 2003 door de Tweede Kamer was besloten om de militaire vliegbasis Twenthe te sluiten, zijn de gemeente Enschede en de provincie Overijssel op zoek gegaan naar nieuw economisch perspectief gezien de ongeveer 2500 banen die hiermee verloren zouden gaan. De gemeente is van mening dat herontwikkeling van de vliegbasis tot regionale luchthaven de beste manier is om werkgelegenheid te behouden en een goede invulling te geven aan dit gebied.

Een meerderheid van de raadsleden lijkt voor het plan te zijn, dat zal moeten zorgen voor ruim 1,2 miljoen passagiers per jaar in 2020 en 4 miljoen passagiers per jaar in 2030. Dit zou de regio een duizendtal banen opleveren, maar ook enkele tientallen miljoenen euro's moeten kosten. SP Enschede is van mening dat er voor dit geld genoeg alternatieven denkbaar zijn die minder geluidsoverlast geven, het milieu minder belasten en eveneens zorgen voor werkgelegenheid. Deze alternatieven zouden eerst goed moeten worden nagegaan.

Tien redenen tegen luchthaven Twente:

1. Het college van Enschede wil een grote luchthaven met 1,2 miljoen passagiers per jaar in 2015 en 4 miljoen passagiers in 2030.
  2. Dit betekent elke 10 minuten een passagiersvlucht, exclusief de nog geplande vrachtvluchten en de plezier/ recreatievluchten.
  3. Er kan gevlogen worden vanaf 6 uur 's ochtends tot 23 uur ’s avonds (in de weekeinden van 8 tot 23 uur).
  4. Er zal door de overheid tientallen miljoenen euro’s geïnvesteerd moeten worden om een doorstart van de luchthaven mogelijk te maken.
  5. De economische haalbaarheid wordt door diverse deskundigen zeer in twijfel getrokken.
  6. Het aantal arbeidsplaatsen dat de luchthaven zal opleveren is erg onzeker, er kan op andere manieren werkgelegenheid gecreëerd worden.
  7. Er is een luchthaven op korte afstand beschikbaar op 82 km afstand ligt vliegveld Münster-Osnabrück.
  8. Er is weinig serieuze aandacht geweest voor alternatieven zonder luchthaven.
  9. Luchtvaart is op de punten van energieverbruik, milieuoverlast en bedreiging van het klimaat de schadelijkste transportvorm.
  10. Twente is nu nog een groene en rustige regio, dit willen we graag zo houden.

Geen burgerluchvaart maar natuurgebied
Ondersteun de actie tegen het vliegveld