Korting thuiszorg onterecht

30 december 2009

Korting thuiszorg onterecht

Uit een eerste onderzoek van medewerksters in de thuiszorg en de SP blijkt dat veel mensen in 2010 minder zorg krijgen dan eind 2009. Een aantal mensen heeft hierover per telefoon geklaagd bij het zorgloket. Zij kregen te horen dat er een fout is gemaakt en dat ze voorlopig het juiste aantal uren zorg toegewezen krijgen. Het helpt dus om te klagen!

De SP wil dat de Wethouder de korting op het aantal uren per direct terug draait. SP-fractievoorzitter Annelies Futselaar: “Het is een schande dat deze mensen onterecht worden gekort en er dan zelf achter aan moeten om de fout ongedaan te laten maken. Zij moeten ook na 1 januari 2010 de zorg houden waar ze recht op hebben.”

De SP roept iedereen op die per 1 januari 2010 gekort wordt op het aantal uren thuiszorg bezwaar te maken bij het zorgloket.

Er is een standaard-bezwaarschrift opgesteld door de medewerksters in de thuiszorg met advies van het juridisch loket. Dit is te downloaden als PDF-formulier, of als voorbeeld in Word of ODF-formaat.

Download het bezwaarschriftPDF Bezwaarschrift beschikking uren huishouding (PDF)

Open Document Format Bezwaarschrift beschikking uren huishouding (ODF) Microsoft Word Bezwaarschrift beschikking uren huishouding (Word)

Toelichting:

Indien u of uw cliënt een brief van de Gemeente Enschede heeft ontvangen waarin gesproken wordt over vermindering van minuten of zelfs uren zorg m.i.v. 01-01-2010 dan is het zéér belangrijk dat de volgende instructies in acht worden genomen:

• Zo wie zo het Zorgloket bellen en als zij bereid zijn in goede zin te wijzigen, dan vragen om een nieuw besluit binnen de termijn (dus binnen die zelfde 6 weken indienen bezwaarschrift) aan de cliënt toe te sturen.
• Laat het bezwaarschrift ondertekenen door de cliënt
• Vul alle ontbrekende gegevens in (die betrekking hebben op bijvoorbeeld de situatie van de cliënt, zie voorbeeldtekst in het bezwaarschrift).
• Binnen de termijn aangetekend versturen naar de Bezwaarcommissie (dus binnen 6 weken na dagtekening brief Gemeente)
• Kopie van de brief van de Gemeente beschikking vastgeniet aan het bezwaarschrift meesturen.