h

Bewoners van sociale huurwoningen dupe van wanbeleid Woonzorg

29 januari 2013

Bewoners van sociale huurwoningen dupe van wanbeleid Woonzorg

Bewonersavond 'Het Veldhof'
Nadat de SP verschillende klachten had gekregen van bewoners van woon-zorgcomplex ‘Het Veldhof’ over hoge naheffingen voor energie- en servicekosten is besloten onderzoek te doen onder de bewoners. De uitkomsten van een enquête logen er niet om. Bewoners komen in financiële problemen door de naheffingen die op kunnen lopen tot 750 euro. Er wordt nauwelijks schoongemaakt, het onderhoud laat ernstig te wensen over en veel bewoners voelen zich onveilig. Een aantal bewoners, meest hoog bejaarde alleenstaande ouderen, is afhankelijk van de schuldhulpverlening en zelfs van de voedselbank.

Wethouder Wallinga verschuilt zich achter de positie van private organisaties

Vragen van de SP over de situatie wil stadsdeel wethouder Wallinga niet beantwoorden. Hij mengt zich niet in problemen tussen bewoners en Woonzorg Nederland * (WZN), de verhuurder van dit complex. De bewoners staan met lege handen terwijl de fouten van de corporatie zich opstapelen. "Liever een goede relatie met ‘mijn partner Woonzorg’ dan opkomen voor het belang van de bewoners", lijkt de wethouder te denken.

SP organiseert een bijeenkomst met bewoners en 'Woonzorg'

Zo'n 50 bewoners waren 23 januari aanwezig om te vertellen wat er wel en niet goed gaat in woon-zorgcomplex “Het Veldhof”. Helaas was er niemand die vertelde naar volle tevredenheid in ‘Het Veldhof’ te wonen. Tijdens deze bijeenkomst kwamen er zelfs nog veel meer ‘lijken uit de kast’. Namens ‘Woonzorg’ waren regio coördinator de heer Stevelink, twee consulenten en een technicus aanwezig.

Bewonersavond Veldhof

Naheffingen energiekosten

‘Woonzorg’ heeft drie jaar lang geen meterstanden opgenomen. Alsof de corporatie met de hand over het hart streek, kregen de bewoners bericht dat zij slechts over één jaar naheffingkosten hoefden te betalen. De SP vindt dit foute voorlichting. Juridisch gezien kòn de corporatie niet meer in rekening brengen omdat de meterstanden jaarlijks opgenomen moeten worden. Veel bewoners begrepen niet waarvoor zij precies energiekosten moeten betalen. Met name de verwarming van kantoren, leegstaande appartementen en gezamenlijke ruimtes riepen vragen op. Een duidelijk antwoord hebben zij niet gekregen.
De heer Stevelink zegt het allemaal spijtig te vinden maar bewoners moeten gewoon betalen. Hij erkent dat op dit punt fouten zijn gemaakt door "Woonzorg". Huurders die ooit hebben aangegeven meer voorschot te willen betalen hebben nooit een reactie op dit verzoek gekregen.

Naheffing servicekosten, met name schoonmaakkosten

Alle aanwezige bewoners zijn het erover eens dat de schoonmaak ernstig te wensen over laat. Veel bewoners doen het werk van schoonmaakbedrijf ‘Asito’ zelf, maar betalen er vervolgens dik voor. Bovendien blijkt het contract met het schoonmaakbedrijf niet rechtsgeldig. Huurders worden slecht geïnformeerd over de samenstelling van de servicekosten. Weer schiet ‘Woonzorg’ ernstig tekort op het gebied van communicatie en transparantie.
Bewoners klagen over onverlichte bergingen en ander ongemak waarvan ooit toegezegd is dat het opgelost zou worden. Bewoners die vragen hebben voelen zich niet serieus genomen door de consulenten. Bewoners krijgen te horen dat consulenten er voor ‘Woonzorg’ zitten en niet voor de bewoners. Deze klacht wordt echter niet herkend door de consulenten.
Weer moet de heer Stevelink erkennen dat er fouten zijn gemaakt. Weer moeten bewoners opdraaien voor fouten die gemaakt zijn door ‘Woonzorg’. Niet te voorziene hoge kosten brengen bewoners in de financiële problemen.

Veiligheid in en om het complex ‘Het Veldhof’

Niet alleen voor bezoekers maar zelfs voor de bewoners zelf is het complex een doolhof. Veel plekken zijn onoverzichtelijk en slecht verlicht en vormen een goede plek voor mensen met verkeerde bedoelingen.

Bewonersavond 'Het Veldhof'

Nieuw betalingssysteem leidt tot problemen voor bewoners

Betalingen via acceptgiro lukten niet en vervolgens werd er door WZN zonder toestemming geld van de rekening van bewoners gehaald. Bewoners die vanwege het falende nieuwe systeem niet konden betalen, lopen kans een boete te krijgen. Huurders die te goede trouw zijn en hun betalingen niet grondig controleren kunnen wederom de dupe worden van fouten van de corporatie.

De heer Stevelink had geen makkelijke avond. Steeds heeft hij moeten erkennen dat de fouten bij WZN lagen. Helaas ook met de boodschap dat de bewoners de dupe zijn, maar dat hij daar niets aan doen kan. De algemeen directeur van WZN heeft al beloofd dat hij niets voor de bewoners gaat doen toen de heer Stevelink hem de problematische situatie van veel bewoners van ‘Het Veldhof’ uitlegde.

Problemen met bewonerscommissies

Samenwerking met bewonerscommissies lijkt niet het sterkste punt van WZN. Punten ter verbetering die een van de vorige commissies in 2008 heeft aangegeven, zijn nog steeds niet opgepakt. De huidige commissie wordt niet meer als gesprekspartner erkend. Een poging van WZN een nieuwe commissie in het leven te roepen is mislukt. Dat oude commissieleden zich niet mogen kandideren was de heer Stevelink niet bekend maar wordt wel gemeld in een schrijven dat hangt in een afgesloten informatiekast van WZN. Alweer een aanwijzing voor de slechte communicatie tussen bewoners en WZN.

Bewonersavond Veldhof

Communicatie en transparantie falen bij WZN

WZN lijkt geen enkel belang te hebben bij het welzijn van de huurders. Een stapeling van fouten, gebrek aan informatie, onleesbare brieven en negeren van klachten lijken het woongenot in ‘Het Veldhof’ ernstig te verstoren. De financieel problematische situatie van veel bewoners, mede door toedoen van WZN evenmin.

In de loop van de avond werd steeds meer duidelijk dat de heer Stevelink geen enkel mandaat van zijn directeur de heer de Wolf had meegekregen. Wel is er door bemiddeling van de SP een aantal afspraken gemaakt en zijn er toezeggingen gedaan.

De volgende toezeggingen zijn door WZN gedaan:

  1. De heer Stevelink informeert de bewoners over de punten die hij met de directeur van WZN bespreekt naar aanleiding van de bewonersavond.
  2. De heer Stevelink informeert de bewoners over de uitkomst van het gesprek met de heer de Wolf over de problemen die bewoners van ‘Het Veldhof’ hebben, met name door de naheffingen.
  3. Alle bewoners krijgen een uitnodiging van WZN voor een schouw van het complex.
  4. Na de schouw worden verbeter punten snel opgepakt en verholpen. De bergingen worden in ieder geval op zeer korte termijn voorzien van verlichting.
  5. De verwarming in ruimtes die weinig gebruikt worden, worden niet constant verwarmd om de kosten te drukken.
  6. Brieven van WZN aan bewoners worden in begrijpelijke taal geschreven.
  7. Bewoners die financieel in de klem zitten kunnen zich melden. WZN zal kijken of er iets te regelen valt.
  8. Voor bewoners die bedreigd worden door deurwaarders door fouten die gemaakt zijn als gevolg van het invoeren van een nieuw incassosysteem, wil WZN per geval naar een oplossing kijken. Volgens de heer Stevelink zullen bewoners hierdoor geen boetes hoeven te betalen.
  9. Wanneer er sprake is van veranderingen of situaties die van invloed zijn op situatie van bewoners, dan bericht WZN dit aan alle bewoners.
  10. Bewoners melden vragen en klachten bij de woonconsulenten van WZN.
  11. De woonconsulenten zijn er in het belang van de bewoners en niet van WZN.

Als toezeggingen niet nagekomen worden of bewoners zich niet gehoord voelen door WZN, organiseert de SP weer een bijeenkomst en wordt de heer de Wolf, directeur van WZN daarbij uitgenodigd. De SP vindt dat bewoners niet de dupe mogen worden van grove nalatigheid en grote fouten van Woonzorg Nederland.

Annelies Futselaar
Voorzitter SP Enschede.

* Woonzorg Nederland bezit ruim 27.000 zelfstandige woningen voor 55+ers in 173 gemeenten. Van de woningen valt 96 procent onder de huurtoeslaggrens. Daarnaast exploiteert de organisatie bijna 17.000 verzorgings- en verpleegplaatsen in 157 verzorgingshuizen en 18 verpleeghuizen. Woonzorg Nederland verhuurt in het complex ‘Het Veldhof’ in Enschede, 212 sociale huurwoningen voor 55+ers.

Bewoners van het Veldhof verwijten Woonzorg slechte service

U bent hier