Enschede mist de bus

10 mei 2007

Enschede mist de bus

Zoals bekend is de SP is al jaren voorstander van gratis openbaar vervoer in Nederland. Om nut en noodzaak daarvan te bewijzen vinden wij experimenten met gratis openbaar vervoer voor ouderen zeer wenselijk. In het collegeakkoord 2006-2010 is opgenomen dat Enschede, in samenwerking met Connexxion en het ministerie van Verkeer & Waterstaat, deelneemt aan een landelijke proef in Twente met gratis openbaar vervoer voor ouderen.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat maakte dinsdag 8 mei 2007 in een persbericht bekend dat er dit jaar vier experimenten zullen starten voor gratis OV voor 65+ers. De proeven vinden plaats in Rotterdam, Stadsregio Arnhem-Nijmegen, Parkstad Limburg, Noord-Holland-Noord. Het ministerie draagt circa € 1,5 miljoen bij aan de kosten van de experimenten.

Vragen:

1. Is het college op de hoogte van het besluit om in vier regio’s in Nederland experimenten met Gratis Openbaar Vervoer voor Ouderen te starten?
  2. Is het college het met de SP fractie eens dat het bijzonder te betreuren is dat de Regio Twente niet tot de uitverkozen regio’s behoort?
  3. Is het bij het college bekend of ook de Regio Twente, waar de gemeente Enschede onderdeel van uitmaakt, een plan voor een dergelijk experiment bij het ministerie heeft ingediend?
  4. Indien dit niet het geval is, betreurt het college dan deze gang van zaken, omdat dit - ook gezien het collegevoornemen om te experimenteren met gratis openbaar vervoer – een enorme gemiste kans betekent voor het verbeteren van het openbaar vervoerssysteem in Twente?
  5. Is het college van plan om, indien de Regio geen plan voor een experiment met gratis OV heeft ingediend, bij de verantwoordelijk bestuurder van de Regio Twente aan te dringen op het uitwerken van voorstellen voor Gratis Openbaar Vervoer voor Ouderen in de Regio Twente en hiervoor op zeer korte termijn financiering te vinden bij rijk, provincie en de eigen gemeenten?
Nu gratis openbaar vervoer!

Grijs op reis
Campagne 'Grijs op reis' afgesloten in Den Haag