Livio en SP delen zorg over zorg

10 januari 2008

Livio en SP delen zorg over zorg

De Raad van Bestuur van zorginstelling Livio, wil staatssecretaris Bussemaker informeren over de gevolgen van de WMO” berichtte de Twentsche Courant Tubantia. Dat onze staatssecretaris niet direct op komt draven lijkt me logisch. Mevrouw kent de problemen want die zijn er natuurlijk in bijna het hele land. Uitzondering zijn plaatsen waar bij aanbestedingen de kwaliteit voorop staat en op professionele wijze (een persoonlijk gesprek door iemand die de cliënt kent) geïndiceerd wordt. Daar waar de kwaliteit van zorg het nog wint van de marktwerking (prijs).

Dezelfde oproep die nu wordt gedaan, deden veel thuiszorgmedewerkers, cliënten, vakbonden en de SP al vele malen. Waar waren de heren toen er actie werd gevoerd in Den Haag en Enschede? Waar was de steun voor al die medewerkers die ongerust waren over de toekomst van hun cliënten en hun werk? Was het niet diezelfde Raad van bestuur die in het voorjaar 2007 nog beweerde dat de moeilijke financiële situatie niet aan de gemeente of de WMO lag maar aan Livio dat te weinig geanticipeerd had op de WMO? Was het niet de Raad van Bestuur die zich in de Huis aan Huis afvroeg waarom ik mij zoveel zorgen maakte over het aantal te verwachten ontslagen? Weer zijn het de kwetsbare groepen die door de zure appel moeten bijten, zoals we al zo vaak meemaken in Nederland.
Gaan de bestuurders bij een volgende actie van medewerkers, vakbonden en SP ook hun stem laten horen of moeten de problemen in het achterkamertje besproken worden met mevrouw Bussemaker? Meneer Arnoldy, schreeuw de problemen van de daken zodat Enschede uw zorgen kan delen. Misschien krijgt u dan begrip vanuit de politiek waar uw cliënten mee gebaat kunnen zijn. Want daar gaat het toch om?

Cliënten, medewerkers en bestuurders van Livio kunnen op de steun van de SP rekenen, zowel landelijk als lokaal als het om behoud van kwaliteit van zorg gaat..De gemeente Enschede heeft 1,7 miljoen van het WMO geld niet besteed maar dit bedrag gaat, tegen de zin van CU en SP, naar algemene middelen. Even afwachten of het Muziekkwartier nog wat extra’s nodig heeft, maar anders wie weet krijgt het nog de juiste bestemming.

Stop de uitverkoop van de thuiszorg
Thuiszorgers in actie voor betere zorg
SP en thuiszorgmedewerkers gaan voor kwaliteit
Ook thuiszorgers uit Enschede in actie voor goede zorg